صبح روز بعد

صبح روز بعد
صبح روز بعد
صبح روز بعد
صبح روز بعد
صبح روز بعد
صبح روز بعد
صبح روز بعد
صبح روز بعد
صبح روز بعد


صبح روز بعد
محسن ثقفی - 1396
چیدمان
 
"انسان همیشه با شعار دوست داشتن و دوست داشته شدنظلم های زیادی کرده است.
آری انسان دشواری وظیفه است."
 
1.     سه سرگذشت؛
ک.پ؛ مرد خوش سیمایی است که در کارش موفق است. او یک فرزند خردسال دارد که عاشقش است. همسرش را دوست دارد اما از زندگی اش احساس خرسندی نمیکند. پس از یک میهمانی و بیش از یک دهه زندگی مشترک، در اثر سرخوشی، بطور ناخواسته نطفه کودکش بسته شد. تصمیمشان بر نگهداشتن بچه، از سر امید به فردایشان بود. او نمیگوید، اما از زندگی اکنونش ناراضی است. میشود از چشمانش خواند که اگر پدر نشده بود، احتمال قریب به یقین از همسرش جدا میشد. ک.پ خسته است. اما عاشق زندگی و دخترش است پس باید بسوزد و بسازد.
 
م.س؛ یک نابغه است. در کارش و آثار هنری اش شناخته شده و مشهور است. یک فرزند خردسال دارد. پس از بیش از یک دهه از زندگی مشترک در حال طلاق گرفتن از همسرش است. همسرش همکار او بوده و هست. به سیم آخر زده. دیگر طاقتش طاق شده. میگوید: "پدر و مادر جدا شده بهتر از یک پدر افسرده در حال خودکشی است. باید جدا میشدم که دارم میشوم. دیگر نمیکشیدم. نمیخواهم بچه ام بی پدر بزرگ شود. پدر زنده دور، بهتر از پدر خفته در خاک است". م.س عاشق فرزندش است. اما خودش را هم دوست دارد.
 
س.ر؛ سال 1358 پس از اتمام تحصیلاتش از آمریکا به ایران برگشت تا در سازندگی ایران پس از انقلاب نقش داشته باشد. در سال 1359 با ع.ث که دانشجویش بود و زندانی سیاسی رژیم پهلوی، عاشقانه و سرشار از ایده های آرمانگرایانه ازدواج کرد. نه ماه بعد صاحب یک پسر شد. شوهرش سه ماه پس از تولد پسرشان دوباره به زندان رفت و پس از یک سال آزاد شد. تا یک سال بعد زندگی مخفیانه داشتند و فراری بودند. پس از دوسال از شوهرش طلاق گرفت. ازدواج نکرد و پسرش را یک تنه بزرگ کرد. سال 1395 پس از سی و سه سال تدریس در دانشگاه بازنشست شد. س.رعاشق فرزندش است، اما از زندگی اش راضی نیست.
 
2.     قرص‌هاي صبح روز بعد (Morning-after Pill)؛
قرص‌هاي صبح روز بعد داراي هورمون‌هاي جنسي هستند كه در قرص‌هاي ضد بارداري معمولي نيز موجودند. اين دارو به شكل دو قرص روي يك ورقه عرضه مي‌شود كه بايد همزمان خورده شوند.
قرص صبح روز بعد دقيقا فقط براي روز بعد نيست و در حقيقت مي‌توان آن را تا 72 ساعت پس از برقراري رابطه جنسي نيز براي پيشگيري از بارداري مصرف كرد. با اين وجود اين قرص هرچه زودتر مصرف شود، نتيجه بهتري دارد و بهتر است كه آن را در عرض 24 ساعت پس از داشتن يك رابطه حفاظت نشده مصرف كرد.
اين دارو مانع از باردار شدن خانم‌ها يا دست كم اكثر خانم‌ها مي‌شود. اين قرص 100 درصد موثر نيست ولي احتمال شكست آن هم بسيار پايين است، يعني حدودا 90 درصد موثر است و اگر آن را هرچه زودتر پس از يك رابطه محافظت نشده مصرف كنيد، احتمال موفقيت قرص حتي از اين هم بيشتر مي‌شود.
مواد فعال موجود در این قرص، تفاوت زیادی با قرص های ضدبارداری معمولی ندارند و تنها مقدارشان بیشتر است. برخی از این قرص ها تنها دارای یك هورمون، یعنی پروژسترون، هستند. در حالی كه بیشترشان دو هورمون پروژسترون و استروژن را دارند.

عوارض جانبی و نتیجه:

 

تهوع و استفراغ
سردرد
دل درد
حساس شدن سينه ها
لكه بيني
سرگيجه
ناباروري
تشكيل لخته‌هاي خوني