مصاحبه با هنر آنلاين درباره نمايشگاه سيبيل

20دي1394

 منتشر شده در سايت هنرآنلاين: http://honaronline.ir/Pages/News-66246.aspx

نمايشگاهي مردانه با نقد مناسبات فرهنگي و اجتماعي / گفت‌و‎گو با محسن ثقفي کيوريتور نمايشگاه ?سيبيل? 
نمايشگاه ?سيبيل? در گالري دنا با نمايش آثاري از 13 هنرمند عصر جمعه 18 دي‌ماه افتتاح شد، نمايشگاهي که به موضوعي مردانه مي‏‌پردازد اما نگاهي اجتماعي به مسائل پيرامون خود دارد.

???? يکشنبه ?? دي ساعت 13:26 

سرويس تجسمي هنرآنلاين: محسن ثقفي کيوريتور نمايشگاه "سيبيل" درباره اين نمايشگاه که اين روزها درگالري دنا برپا شده است گفت: 14 اثر از 13 هنرمند در اين نمايشگاه به نمايش در آمده است. هيچ کدام از هنرمندان من نه ضد زن هستند و نه نگاه جنسيتي دارند. سيبيل براي ما نشانه‌اي از مردي و مردانگي است. در واقع امکان تفسير براي هنرمند باز بوده است تا از ارتباط بين نماد و نشانه سيبيل با مفهوم مردي و مردانگي آن اثري را که مي‌خواهد ارائه دهد. به همين دليل آثار بسيار شخصي هستند. براي اين نمايشگاه من يا از آثاري که از قبل با همين تعريف توليد شده و با سياست‌هاي نمايشگاهي من نزديک بود، انتخاب کردم و يا به هنرمنداني که سبک کار‌شان يا طرز فکرشان براي من آشنا بود را انتخاب کردم.
وي با بيان اينکه مدياي خاصي در اين نمايشگاه مدنظر نبود است و هنرمنداني در شکل‎هاي بياني مختلف هنرهاي تجسمي در نمايشگاه حضور دارند نيز اظهار کرد: هيچکدام از کارهاي اين نمايشگاه مديوم خاصي ندارد. حتي ما دو تابلو نقاشي داريم که هم نقاشي هستند، هم نقاشي صرف نيستند. يکي از آنها چيدمان است و ديگري روي زمين نصب مي‌شود و شکل ديگري از اجرا را براي خود انتخاب مي‌کند.
کيوريتور نمايشگاه "سيبيل" درباره انتخاب آثار براي اين نمايشگاه نيز گفت: پروژه‌اي که اکنون در گالري دنا ارائه شده، مبتني بر تحقيق و شناخت از سوي کيوريتور است. کيوريتور آثار هنرمندان را تعقيب مي‌کند و اگر آثار هنرمندان قبلا خلق شده باشند، انتخاب مي‌کند و يا با شناختي که از هنرمند، سبک کاري، نگاه و تفسيرش دارد به هنرمند پيشنهاد مي‌دهد که در صورت تمايل در اين پروژه شرکت کند و من دقيقا با همين شيوه کارها را انتخاب کردم.
ثقفي همچنين درباره انتخاب موضوع "سيبيل" براي اين نمايشگاه نيز توضيح داد: موضوعي که در حوزه نمايشگاهي آثار هنرهاي تجسمي اين روزها بسيار ديده مي‌شود، پرداختن به زن و زنانگي است و اين موضوعات بسيار من را آزار مي‌دهد. نه به اين خاطر که بحث زن مطرح است، بيشتر به اين دليل که مارکت امروز هنر، عمده مسئله آن سوء استفاده از زن است. يکي از روش‌هاي اعتراضي من به اين ماجرا طرح موضوع سيبيل است، نه خود سيبيل بلکه پرداختن به ريشه‌ آن، يعني نمايش يکسري مسلک‌ها، سنن، مرام‌ها، آئين‌ها، معرفت‌ها و شيوه‌هاي فکري که سابقا وجود داشتند و امروز از بين رفته‌اند. 
وي ادامه داد: من از اين موضوع دو هدف را مدنظر داشتم. يکي زير سوال بردن اين موضوع که زن در بازار هنر مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ولي متاسفانه دغدغه زن بودن در آثار هنرمندان مشهود نيست.  در واقع من با اين نمايشگاه جنسيت و هويت‌هاي جنسي و مناسبات فرهنگي اجتماعي را نقد کردم. من آثاري دارم که مردسالاري را اتفاقا با نشانگان سيبيل مورد نقد قرار داده است.
اين هنرمند که پرفورمنس او در همين نمايشگاه روز 25 دي ماه اجرا خواهد شد با اشاره به نقش گالري دنا در برگزاري اين نمايشگاه افزود: اين پروژه کيوريت شده است با اين حال گالري بسيار به ما کمک کرد و با حمايت خود از جنبه هنرمندانه اين نمايشگاه و به ويژه جذب اسپانسر به جاي تحميل هزينه بر هنرمند شرايط برگزاري نمايشگاه را براي ما آسان کرد.
در اين نمايشگاه 14 اثر عکس، نقاشي، پرفورمنس، مجسمه و چيدمان از هنرمنداني چون ناصر تيمورپور، آرش تنهايي، فرشيد پارسي‎کيا، مجيد عباسي فرهاني، شادي نوياني، مجيد فاتحي، فرزانه حسيني، حميد جاني‏پور، پيمان شفيعي‌زاده، فريد امين‏‌الاسلام، محمدرضا شاهرخي نژاد، حمزه فرهادي و محسن ثقفي به نمايش گذاشته شده است.
نمايشگاه گروهي "سيبيل" با کيوريتوري محسن ثقفي تا 30 دي‌ماه در گالري دنا به نشاني ميدان فردوسي، خيابان سپهبد قرني، بعد از چهارراه طالقاني، کوچه سوسن، پلاک 4 افتتاح مي‏شود. اين نمايشگاه تا 25 دي ماه ادامه دارد.